Sunday, October 02, 2011

قاطعوا الأحزاب الانتهازية



من ساعة ما قريت البيان الكارثي اللي مضى عليه 13 رئيس حزب من غير ما حد من المجلس العسكري نفسه يمضي عليه وأنا هاطق من الغيظ وحاسة إني لو نمت مش هاصحى، أينعم أنا عارفة إن السياسة لعبة قذرة بطبيعتها بس هو احنا في وقت سياسة دلوقتي؟ هو خلاص كده مطالب الثورة اتحققت أو في طريقها للتحقيق فيلا بقى نروح ننافس على مقاعد البرلمان ونبيع الشعب عشان نلحق كراسي؟ ياخي اياكش تولع الكراسي بيكوا يا انتهازيين، بتأيدوا المجلس العسكري تأييد تام وبتقدروا دوره في حماية الثورة؟ حماية الثورة في اعتقال المتظاهرين وسحلهم وتشويه صورتهم وكهربتهم وهتك عرضهم؟
ويطلع واحد من الموقعين مصطفى النجار (بعد ما سحب التوقيع) يقوللك أنا شفت مصلحة الوطن في البيان: أه طبعاً ما أنت ماحدش حياخدك تحري أو يلف بيك في الميكروباص يضيع عليك أجرة يوم ويروحك البيت من غير عشا للعيال أو يحط عصايا في المكان اللي إنت عارفه أو يلبسك خمس سنين سجن في محكمة عسكرية عشان شاركت في الثورة، إنت راجل ابن ناس وبتطلع في التلفزيون ومش مهم الشعب ابن الكلب ده اللي هيلبس حكم عسكري سنة ونص كمان وإنتوا سبب من الأسباب.
اتفو
اتفو على أي حد في البلد يفضل مصلحته الشخصية اللي هتودي مصلحة البلد في ستين داهية، اتفو على أي حد بيساهم في تمديد الحكم العسكري الظالم غير الشرعي واحنا عيالنا كل يوم يتحبسوا ومش عارفين نلاحق عليهم، اتفو على أي حد وافق على تمديد قانون الطوارئ في مقابل مكاسب سياسية ضئيلة.
وأرجع أسأل هو مفيش حد بيسأل في أم الشعب ده ليه؟ الأحزاب الأشاوس دي ماخدتش بالها إن البيان ده بيفتتها أساساً عشان مش كل الأعضاء هيوافقوا عليه؟ بجد يعني إيه الدنائة والحقارة دي، الأحزاب في أي حتة في الدنيا بتمثل قطاع من الشعب وتتكلم بمصالحه، مش بت*** للسلطة وترجع بعد كده تعيط لما تتاكل على قفاها!
أنا مقاطعة الأحزاب دي وخلاص اتحطوا في البلاك ليست كده هم وأي حد يجتمع مع المجلس العسكري الظالم، حتى لو الأحزاب فيها أعضاء محترمين مش راضيين على المحتوى فأنا مقاطعة أي حزب فيه فرد واحد م*** بالشكل ده.

No comments: