Tuesday, October 11, 2011

مجزرة ماسبيرو والصامتين عليها

25 شهيد، نتيجة لاستقتال المجلس العسكري للبقاء في السلطة، نتيجة لاستمرار الوضع الشاذ في تواجد عساكر وظباط مسلحين بكثافة وسط مدنيين ثائرين لأسباب مختلفة على مدى شهور طويلة، نتيجة للجهل التام بأبسط قواعد العمل السياسي اللي العسكر بطبيعتهم مش عارفينه.
وأوسخ ما في الصورة، شوية الحيوانات اللي بيبرروا مجزرة الجيش، بحجة إن المظاهرات زادت بقى ولازم يبقى في موقف "حاسم"، أو إنهم مسيحيين فدي شئون داخلية مانتدخلش فيها.
اللي حصل إن الجيش قتل متظاهرين، في مسيرة ضخمة فيها أطفال وسيدات وعواجيز عزل من السلاح، وشهود العيان* زي لبنى درويش بيقولوا إن الأمن المركزي وبعديه الجيش بدأ بضرب النار أول ما المسيرة وصلت بدون سبب واضح، وهافترض معاكوا أسوأ الفروض إن في حد من المسيرة ضرب الجيش، ليه مايقبضوش عليه أو يفضلوا محتمين داخل المدرعة، هل رد الفعل الطبيعي إنك تضرب نار على عزل من السلاح ومدرعتين تجري وسطهم بطريقة جنونية وتلف وتدهس الناس!
ومش أول مرة، خلونا نفتح الملف الإسود للمجلس العسكري والجيش من الأول بقى، في حالات القتل غير هتك العرض والتعذيب بالكهرباء والضرب والكرباج، علي ماهر اللي اتقتل يوم 9 إبريل بعد ما الجيش فض الاعتصام في التحرير ومنشية ناصر اللي اتقتل فيها 13 واحد وال3 شهداء اللي سقطوا قدام السفارة الإسرائيلية ومديرية الأمن يوم 9 سبتمبر مش عارفين شرطة ولا جيش، لحد ما وصلنا لليوم الإسود اللي جريمة الجيش فيه اتوثقت أهي صوت وصورة، ومبقاش في مجال للإنكار أو النفي.
وبنفس القدر من القذارة، اكتشفنا بعد المجزرة بيومين إن مش كل القتلى مسيحيين ولا حاجة، في مسلمين ماتوا والإعلام مش جايب سيرتهم طبعاً عشان يعزل المسيحيين ويضرب الناس في بعض، ده غير دور التلفزيون المصري القذر في تأجيج الفتنة ضد المتظاهرين بشكل عام، خصوصاً إنهم مسيحيين.
بالنسبة لقتلى القوات المسلحة اللي التلفزيون أعلن عنهم بتوجيهات من المجلس العسكري، الأول قالوا 3، طب اسمائهم إيه؟ قالوا لنا مانقدرش نقول حفاظاً على معنويات الجنود. طب سؤال، إنت دلوقتي عرفت الجنود بتوعك إن زملائهم ماتوا، فكد كده معنوياتهم اتأثرت، هاتفرق إيه إنك تعلن أسمائهم أو عددهم؟ ما هم كده كده عارفين إن زملائهم ماتوا! هاتفرق إيه! ومن شوية فريد حشيش من الطب الشرعي صرح على أون تي في إن في عسكري استشهد فعلاً، اتقتل بالرصاص وجثمانه فيه فتحات خروج يعني الرصاص مش موجود، زي مين؟ زي المتظاهرين المسيحيين اللي اتقتلوا برضو، جثامينهم فيها فتحات خروج والرصاص مش موجود. وعنده أخبار تانية مش عايز يقولها حفاظاً على الأمن العام لحد ما يتأكد.
المجلس العسكري إذن وقيادات الجيش بدءوا مرحلة جديدة في التعامل مع المتظاهرين، الضرب بالنار والدهس كأنهم حشرات، على أساس إن الناس هاتسكت عشان الاستقرار والجيش آخر عامود في البلد والكلام الفارغ ده، احنا دخلنا مرحلة المجازر، واللي مش شايف إن دي مجزرة وهايسكت عليها الدور بكرة هييجي عليه أو على حد يعرفه، وساعتها ماتلوموش غير نفسكوا، لكن أنا مش هاسكت، لا على استضعاف المسيحيين ولا استضعاف المتظاهرين ولا أي شخص.

بسم الله الرحمن الرحيم
إن فرعون علا في الأرض وجعل أهلها شيعا يستضعف طائفة منهم يذبح ابناءهم ويستحيي نساءهم إنه كان من المفسدين
صدق الله العظيم

No comments: