Tuesday, March 30, 2010

ملف أحمد زكي بدر (الصفحة الثانية)

امبارح خالد الذكر زار مدرسة حكومة في حلوان زيارة مفاجئة وحسب المصري اليوم نقل إدارة المدرسة كلها وشحططها عشان:
1) سوء حالة المرافق.
2) طالب مش معاه أدوات مدرسية.
3) دخل للطلبة وسألهم على إعراب جملة ماعرفوش يجاوبوا.
4) لقى المدير جاي متأخر.

والمعلقين على الخبر فرحانين بيه قوي...يا جماعة ده أحمد زكي بدر،
أحمد زكي بدر اللي هو مين؟ اللي هو دخل بلطجية الجامعة عشان يضربوا طلبة الإخوان وفي صحفي اسمه عصام شرف كان هيروح فطيس، واللي كان بيعمل حفلات وسط اليوم الدراسي، واللي كان بيحول المعيدين والمدرسين المساعدين إداري عشان ماخلصوش الرسايل بتاعتهم في خلال خمس سنين من غير ما يراعي ظروفهم وحتى لو كانوا مخلصين مع إن من حقهم قانوناً إنهم ياخدوا مد.

فيا ريت لما نتكلم عن أحمد زكي بدر نفتكر التلات إنجازات دول الله يكرمكوا، البلطجية والحفلات والمعيدين. البلطجية والحفلات والمعيدين
دلوقتي لما يسأل طلبة ومايعرفوش يردوا، مش ممكن يكونوا خايفين ومرعوبين؟ شايفين الوزير واقف قدامهم عايزهم يعملوا إيه؟ إذا كان في مدرسين بيخوفوا الطلبة لدرجة إنهم يخلوهم يعملوا على روحهم. عايزهم يشوفوا وزير صوته جهوري يقدروا يفكروا ويردوا عادي؟

وبعدين الطلاب اللي مش معاه أدوات ده حد سأله لاقي ياكل ولا لأ؟ أبوه بياخد كام؟ الأدوات بقت بكام؟ وبعدين أفرض يا أخي نسيها اليوم ده...

والوزير ماعجبهوش حال المرافق، طب هو مدي المدرسة كام عشان تقدر تصرف على التطويرات؟ في آلاف المدارس في مصر وكلنا عارفين إن وزارة التعليم في ديل القايمة، مش المفروض قبل الوزير ما يشتكي إن مرافق المدرسة أي كلام إنه يسأل موارد الوزارة بتروح فين؟
وبعدين اللي فهمته من الخبر إن المدرسة كلها اتنقلت هيلة بيلة كده...ده من إيه ده؟ لو المدير مجاش ومدرسين الحساب والعربي ماجوش إيه ذنب العمال اللي بياخدوا ملاليم والمدرسين اللي شايفين شغلهم؟
أنا بقى مش غايظني أي حاجة في أم الموضوع ده غير المعلقين! احنا حنفضل طيبين لحد امتى؟...ألاقي واحدة امبارح طالعة على التليفزيون من الاعتصام وهي بتاخد 99 جنيه في الشهر بتستغيث بحسني مبارك إنه ينقذهما من الحكومة!!!
على أساس إن حسني مبارك معارضة يعني؟

نوارة برضو مفروسة

No comments: