Saturday, May 07, 2011

القيادي العمالي علي فتوح حر مع إيقاف التنفيذ






النهاردة علي فتوح رئيس النقابة المستقلة لهيئة النقل العام اتعرض على المحكمة في مجلس الدولة، وأخد تأجيل ل4 يونيو، بس إن شاء الله الموضوع حايعدي على خير. علي فتوح بيقول إن رئيس مجلس الإدارة في هيئة النقل العام صلاح فرج قدم بلاغ ضده عشان مقال اتنشر من سنة 2005 فتوح بينتقد فيه أوضاع العمال وحال مستشفى هيئة النقل العام، وبيقول لي إن المستشفى دي الناس بتخرج منها عيانين زيادة، وعامل تاني قال لي المستشفى آخرها مسكنات ومضادات حيوية مافيهاش علاج ينقذ العاملين نهائي ... طب ليه من 2005 وقدم البلاغ دلوقتي؟ عشان العمال خرجوا عن "طوعه" وقرروا يأسسوا نقابتهم المستقلة بعد الثورة. ده التفسير الوحيد للي بيحصل.
ده غير إن العامل مرتبه ضئيل، 650 جنيه بعد 25 سنة شغل، وبيشتغلوا تقريباً 12 ساعة في اليوم، وسمير رضوان نزل لهم مكافأة 100 جنيه في الشهر لكن زي ما العمال قالوا لي مجلس الإدارة حجبها عنهم بشرط إنهم يشتغلوا 26 يوم في الشهر! وخد من ده كتير بقى أشكال الظلم في مؤسساتنا اللي العمال بدئوا يهدوه واحد واحد.
طبعاً غير أزمة الشركات الخاصة التابعة لهيئة النقل العام، الهيئة عشان عايزة تاخد فلوس من غير ما تدفع باعت الأوتوبيسات والمينيباص لشركات خاصة وعمالين يقضوا على الأوتوبيسات والمينيباصات القديمة، يبقى الأوتوبيس عايز صيانة والعمال يشتكوا يقولوا لهم مفيش فلوس.
العمال كمان قالوا لي حاجة أحب أهديها لدعاة كفاية كده خربتوا البلد، لما بيضطروا يعملوا إضراب بيبقى آخر حل عندهم، وبيتضرروا وبيتخصم من حوافزهم في اليوم ده، العمال خايفين على البلد ومش معقول إنت حتخاف على رزق عيالهم أكتر منهم، حضرتك خايف وهو خايف، لكن هو شايف الظلم بيعينه وشقيان ودراعه ملوي، نفس الموقف اللي كنت هتاخده لو كنت مكانه.

No comments: